Orbitrek to urządzenie bardzo wszechstronne. Z tego względu często jest wybieramy jako sprzęt sportowy kupowany do domu. Inna jego nazwa to trenażer eliptyczny. Ćwicząc na nim angażuje się mięśnie niemalże całego ciała. Co dokładnie dają ćwiczenia na orbitreku?

Korzyści treningu na orbiteku

Orbitrek łączy zalety treningu siłowego i wydolnościowego. Jest połączeniem zalet bieżni, steppera i rowerku stacjonarnego. Przy tym jest bezpieczny dla stawów i ćwiczenia na nim mają bardzo niskie ryzyko urazu czy kontuzji. Kupując taki sprzęt do domu, inwestujemy pieniądze w swoje zdrowie na całe lata. Mięśnie ramion i nóg są podobnie zaangażowane jak podczas nordic walking. Przy intensywnym treningu podczas godziny można spalić nawet 700 kcal (podobnie jak przy bieganiu). Ciało staje się więc szczuplejsze, ale i mocniejsze. Poprawia się też krążenie krwi. Dodatkowe zalety to:

– zapobieganie osteoporozie;

– szybszy powrót do zdrowia po kontuzji;

– efektywne odchudzanie;

– modelowanie mięśni nóg, pośladków, ramion i brzucha.

Zalet korzystania z tego sprzętu jest więc całe mnóstwo.

Jak ćwiczyć na orbitreku

Ćwiczenia na trenażerze eliptycznym są bardzo proste. Na początku treningu warto ćwiczyć z niższą intensywnością, żeby przygotować ciało do wysiłku. Taka rozgrzewka powinna trwać 5-10 min. W trakcie ćwiczeń ważne jest, by zachować wyprostowaną sylwetkę i świadomie angażować mięśnie brzucha. Skupiając się na pracy mięśni rąk automatycznie bardziej uruchamiane są mięśnie skośne brzucha. Chcąc bardziej zaangażować mięśnie nóg, wystarczy podnieść obciążenie na sprzęcie. Trening będzie wtedy o wiele trudniejszy, ale tym samym spali więcej kalorii i przyniesie maksimum korzyści. Na koniec warto ponownie przejść na najmniejsze obciążenie i uspokoić tętno. Takie schłodzenie może trwać 5 minut. Po treningu trzeba pamiętać o rozciąganiu albo rolowaniu, żeby mięśnie szybciej doszły do siebie po mocnym wysiłku.

Jak we wszystkich ćwiczeniach, ważna jest regularność. Mając orbitrek w swoim domu łatwiej ją zachować. Treningi 3 razy w tygodniu po 30 min. dadzą efekty już po około miesiącu. Z czasem dobrze jest wydłużać trening i stopniowo zwiększać swoją kondycję. Dobrze jest zaplanować w kalendarzu dni treningowe, a potem po prostu trzymać się planu.

Na co zwrócić uwagę kupując orbitrek

Do wyboru jest orbitrek mechaniczny, magnetyczny, elektromagnetyczny i powietrzno-magnetyczny. Najczęściej spotykanym w klubach fitness jest orbitrek elektromagnetyczny. Ma wiele możliwości precyzyjnego doboru obciążenia. Warto pamiętać, że sprzęt dobiera się pod swoje indywidualne potrzeby. Trzeba wziąć też pod uwagę wymiary urządzenia, maksymalne obciążenie, dodatkowe funkcje i rodzaj regulacji oporu.